top of page
imanda aklın rolü (2).png

Yazarı: Prof. Dr. Recep Ardoğan

Klm Yayınları, İstanbul 2019

1. baskı, 210 sayfa

 

    Kitap, kelamcıların nazarında ve onlara karşı çıkanlara göre imanda aklın ve düşüncenin rolünü çeşitli yönleriyle konu etmektedir.

    Girişte; Allah'a ilişkin bilgi olarak marifetullahın anlamı ve bilgi türleri üzerinde durulmaktadır. Burada verilen bilgiler ve değerlendirmeler, özellikle birinci bölüm için zemin oluşturmaktadır.

    Birinci Bölümde; marifetullahın kelamcılara göre bilgi türleri arasındaki yeri ele alınmıştır. Bu bilginin aşama aşama akıl yürütmeye dayalı bir bilgi mi yoksa doğuştan gelen (bedihi) veya a priori (analitik) bilgi mi olduğu tartışılmıştır.

İ       kinci Bölümde; hak dinden tamamen habersiz kalmış insanların tevhid inancıyla sorumlu olup olmadıkları incelenmiş, kelam ekollerinin görüşleri ve dayandıkları delillerin değerlendirmesi yapılmıştır.

    Üçüncü Bölümde; imanın bilgi temeline ulaşmakta nazar ve istidlalin yeri açıklamış; nazar ve istidlalin

    - bid'at olduğu,

    - vacip olduğu

    - ve sadece ihtiyaç duyanlar için vacip olduğu şeklindeki zıt görüşlerin karşılaştırması yapılmıştır. Bu konu aynı zamanda kelam eserlerinde, nazar ve istidlal ilmi olan kelamın da savunusu mahiyetindedir.

 

    Dördüncü Bölümde; taklidi imanın geçerli olup olmadığı etraflı ele alınmış, farklı görüşlerin dayandığı delillerin mukayesesi yapılmıştır.

Eser, zengin bir akademik literatür kullanılarak hazırlanmış olup, konu bağlamında okuyucusunun bilgi dağarcığına ciddi bir katkı sunmaktadır.

Sonuç kısmında çalışmanın genel bir değerlendirmesi ve özeti yapılmıştır.

ÖNSÖZ    3
GİRİŞ    9
     1. MARİFET VE MARİFETULLAH KAVRAMLARI    10
     2. İLİM-MARİFET İLİŞKİSİ    14
     3. KELAMCILARA GÖRE BİLGİ TÜRLERİ    21
          3.1. ZARÛRÎ BİLGİ    21
          3.2. NAZARÎ BİLGİ    28

I. BÖLÜM    31
ZARÛRÎLİK YA DA NAZARÎLİK YÖNÜYLE MARİFETULLAH    31
     1. MARİFETULLAH’IN ZARURÎ BİLGİLERDEN OLDUĞU GÖRÜŞÜ    32
     2. MARİFETULLAH’IN NAZARÎ BİLGİLERDEN OLDUĞU GÖRÜŞÜ    41
          2.1. İSLÂM’I KABULE HAZIR NÖTR TABİAT    46
          2.2. FITRATTA VAROLAN DİNÎ İLGİ    47
               2.2.1. Kâdir-i Mutlaka İhtiyaç    51
               2.2.2. Marifetullah’ın Bilinçdışı ya da Sezgisel Varlığı    54
     3. TEVHİD KARŞITI TEORİLER    62
          2.1. TANRI KAVRAMININ BEŞERÎ ZAAFLARDAN KAYNAKLANDIĞI ŞÜPHESİ    62
          2.2. YANSITMA DİN TEORİSİ    64

II. BÖLÜM    77
İLÂHÎ MESAJIN ULAŞMADIĞI KİMSENİN ALLAH’I BİLME YÜKÜMLÜLÜĞÜ    77
     1. MARİFETULLAHIN AKLEN VACİP OLDUĞU GÖRÜŞÜ    80
          1.1. MÜRCİE    80
          1.2. MU’TEZİLE    81
          1.3. KERRÂMİYYE    84
          1.4. MÂTURÎDİYYE    85
     2. MARİFETULLAHIN ŞER'AN VACİP OLDUĞU GÖRÜŞÜ    94

III. BÖLÜM    107
ALLAH’A İMANDA AKIL YÜRÜTMENİN DEĞERİ    107
     1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE    108
          1.1. NAZAR    108
          1.2. İSTİDLÂL    109
     2. NAZAR VE İSTİDLALİN HÜKMÜNE İLİŞKİN FARKLI GÖRÜŞLER    111
          2.1. DÜŞÜNCE VE İSTİDLALİN BİD’AT OLDUĞU GÖRÜŞÜ    111
               2.1.1. Hz. Peygamber ve ashabın itikad alanında istidlale başvurmaması    112
               2.1.2. Akıl yürütme, sorgulama ve tartışmanın şüphelere ve ihtilaflara yol açması    113
               2.1.3. Nasslarda cedelin yasaklanmış olması    115
               2.1.4. Karşıt delillere kapı açma    116
          2.2. DÜŞÜNCE VE İSTİDLALİN CAİZLİĞİ GÖRÜŞÜ    122
       

          2.3. DÜŞÜNCE VE İSTİDLALİN VACİPLİĞİ GÖRÜŞÜ    128
               2.3.1. Nazar ve İstidlalin Mutlak Vacip Olup Olmadığı    128
                    2.3.1.1. Akıl Yürütmenin Belli Koşullarda Vacipliği    128
                    2.3.1.2. Akıl Yürütmenin Mutlak Vacipliği    130
               2.3.2. Nazar ve stidlalin vacib oluşunun delilleri    133
                    2.3.2.1. Naklî Deliller    133
                         2.3.2.1.1. Aklı Kullanma ve Düşünmenin Emredilmesi    133
                         2.3.2.2.2. Aklı İhmalin Sorumluluktan Kaçış Anlamına Gelmesi    137
                    2.3.2.2. Aklî Deliller    138
                         2.3.2.2.1. Aklın Varlığı    138
                         2.3.2.2.2 Taklidin Bilgi Yolu Olmaması    138
               2.3.3. Nazar ve İstidlal Yolunu Tayin Tartışmaları    143
                    2.3.3.1. Herhangi Bir İstidlal Yolunu Vacip Sayanlar    143
                    2.3.3.2. Muayyen Nazarı Vacip Sayanlar    145


               2.3.4. Epistemik Gerek Olarak Şüphe-İman İlişkisi    147

IV. BÖLÜM    161
TAKLİDÎ İMANIN GEÇERLİLİĞİ    161
     1. MUKALLİDİN İMANINI GEÇERLİ SAYANLAR    163
          1.1. AKAİDİ BİLMEDE İSTİDLALİ TEK YOL GÖRMEYENLER    163
          1.2. İNANCA KONU BİLGİLERİ ZARURİYYÂTTAN SAYANLAR    165
          1.3. İSTİDLALİ İMANIN DIŞINDA AMELÎ BİR VACİP SAYANLAR    167
          1.4. TAKLİDÎ İMANI GEÇERLİ SAYANLARIN DELİLLERİ    172
               1.4.1. İmanın Hakikatinin Tasdik Oluşu    172
               1.4.2. Risaletin Hikmeti    174
               1.4.3. Nebevî Davette İstidlâl Şartının Olmayışı    175
     2. TAKLİDÎ İMANI GEÇERSİZ SAYANLAR VE DELİLLERİ    177
          2.1. TAKLİDÎ İMANI GEÇERSİZ SAYANLARIN YAKLAŞIMLARI    177
          2.2. TAKLİDÎ İMANI GEÇERSİZ SAYANLARIN delilleri    180
               2.2.1. Vacibin terki    181
               2.2.2. Bilişsel temel olmadan tasdikin olamayacağı    181
               2.2.3. Delil olmadan kesin inancın gerçekleşemeyeceği    182
               2.2.4. İman İçin İstidlalin Tek Yol Oluşu    184
               2.2.5. Meşekkatin yokluğu    185
     3. SALT TAKLİDE DAYALI İMANIN VAKİ OLMADIĞI    189
          3.1. Salt Taklîde Dayalı İman İnsan Doğasıyla Uyuşmaz    190
          3.2. İman İnsanı Nazar ve Tahkike Yöneltir    193

SONUÇ    197
KAYNAKLAR    203

akıl ve iman_kapak_2bs_02_kapak_page-0001.jpg
imanda aklın rolü (8).png
bottom of page