top of page

 

 

ÖNSÖZ. 3

    

GİRİŞ. 11

    1. PEYGAMBER, NEBİ VE RASUL KAVRAMLARI. 11

        1.1. Peygamber. 11

        1.2. Nebî 12

        1.3. Rasul 14

    2. PEYGAMBER İNANCININ ÖNEMİ. 16

 

1. BÖLÜM.. 21

HİKMET AÇISINDAN PEYGAMBERLİK  21

    1. İNSANLARIN İHTİYACI AÇISINDAN.. 21

        1.1. İnsanların bilgilendirilmesi ve doğru yola yöneltilmesi 21

            a. İyilik ve Kötülükleri Açıklama. 22

            b. Aklın Önünü Açma. 30

            c. Va'd - Va'îd ve Ahiret hakkında insanları bilgilendirme. 32

            d. İnsana yükümlülüklerini (teklîfî hükümleri) açıklama. 33

            d.  Gayb Konusunda Bilgilendirme. 34

        1.2. İnsanın Model İhtiyacı 34

        1.3. Medeniyet Yolunu Açma. 35

    2. VÜCUB AÇISINDAN.. 39

    3. KESBÎLİK VE VEHBÎLİK AÇISINDAN.. 45

        3.1. Nübüvvetin Kesbî Olduğu Görüşü. 45

        3.2. Nübüvvetin Vehbî Olduğu Görüşü. 47

 

2. BÖLÜM.. 51

PEYGAMBERLİK GÖREVİ VE PEYGAMBERLER   51

    1. NEBİ-RASUL AYRIMI. 51

        1.1. Rasul ve Nebi Arasında Fark Olmadığı Görüşü.. 51

        1.2. Rasul ve Nebi Arasında Mahiyet Farkı Olduğu Görüşü.. 51

            a. Kitap ve şeriatı olup olmama. 53

            b. Tebliğle görevli olup olmama. 54

            c. Vahyi melek vasıtasıyla alıp almama. 56

    2. KUR’AN’DA BİLDİRİLEN PEYGAMBERLER.. 59

        2.1. Peygamberlerin Sayısı 60

        2.2. Hatm-i  Nübüvvet: Nübüvvetin Sona Ermesi 62

    3. PEYGAMBERLERİN ÜSTÜNLÜĞÜ.. 64

        3.1. Peygamberlerin Birbirine Üstünlüğü.. 64

        3.2. Nebîlerin Velîlerden Üstünlüğü.. 69

        3.3. Peygamberlerin Meleklere Üstünlüğü.. 75

 

3. BÖLÜM.. 77

VAHİY. 77

    1. VAHYİN ANLAMI VE ÇEŞİTLERİ. 78

        1.1. VAHİY KELİMESİNİN ANLAMLARI 78

        1.2. VAHYİN TERİM OLARAK TANIMI 84

        1.3. VAHYİN PEYGAMBERE GELİŞ YOLLARI 84

        1.4. VAHYİN UNSURLARI 85

    2. FARKLI VAHİY ANLAYIŞLARI. 86

        2.1. Küçük Vahiy - Büyük Vahiy Ayrımı 87

        2.2. Genel Vahiy - Özel Vahiy Ayrımı 87

        2.3. Tabiî Vahiy - Tabiatüstü (Dinî) Vahiy Ayrımı 88

    3. VAHYİN MAHİYETİ. 91

        3.1. Vahyi Tanrı’nın Hz. İsa’da Zâtını Açığa Vurması (Hulûl) Olarak Kabul Eden Kişi Merkezli vahiy anlayışı 92

        3.2. Vahyi 'Feyezan' Olarak Kabul Eden Meşşâî Filozofların Sudûrcu Yaklaşımı 95

        3.3. Vahyin Bilinçaltından Kaynaklandığı 100

        3.4. Vahyi 'Bildirim' Olarak Kabul Eden Önerme Merkezli Yaklaşım... 113

            a. Gayr-i Metlüv Vahyin varlığını kabul edenler 115

            b. Gayr-i Metlüv Vahyin Varlığını Reddedenler 119

    4. VAHİY - BİLGİ İLİŞKİSİ. 125

    5. VAHYİN TEMELLENDİRİLMESİ. 129

        5.1. VAHYİN İMKÂNI 129

        5.2. VAHYİN DOĞRULANMASI 130

    6. VAHYİN ve NÜBÜVVETİN EVRENSELLİĞİ. 137

        6.1. İLAHÎ VAHİYLERDE DİN-ŞERİAT AYRIMI 137

        6.2. SON VAHYE AİT HUSUSİYETLER. 141

 

4. BÖLÜM.. 147

PEYGAMBERLERİN SIFATLARI 147

    1. PEYGAMBERLERİN BEŞERÎ YÖNÜ.. 147

    2. PEYGAMBERLERİN PEYGAMBERLİK YÖNÜ.. 151

        2.1. PEYGAMBERÎ AHLAK. 152

            2.1.1. Güvenilirlik (Emânet). 152

            2.1.2. Bireysel Çıkar Beklentisi Olmamak. 154

            2.1.3. Sıdk. 155

            2.1.4. İsmet. 156

                2.1.4.1. İsmet Anlayışında Hareket Noktaları 162

                2.1.4.2. İsmet Sıfatının Kapsamı 167

                    a. Bi'set öncesi 167

                    b. Bi'set sonrası 170

                2.1.4.3. Nebide Günah İşleme Gücünün Olup Olmadığı 175

            2.1.5. Fetanet. 179

        2.2. TEBLİĞ, İNZÂR, TEBŞÎR, ÖĞÜT VERME. 181

        2.2.1. Mesajın İletimi: Tebliğ.. 181

        2.2.2. Mesajın Açıklanması: Tebyin.. 183

        2.2.3. Uygulamasının Gösterilmesi: Tatbik. 185

        2.2.4. Dini Yaşamada Örneklik: Temsil 185

    3. KADINLARDAN NEBİ GELİP GELMEDİĞİ 187

        3.1. Kadınlardan Nebi Olabileceği Görüşü.. 188

        3.2. Peygamberin Ancak Erkeklerden Olduğu Görüşü.. 197

    4. PEYGAMBERLERİN GAYBI BİLİP BİLMEDİĞİ 203

 

5. BÖLÜM.. 205

MUCİZE. 205

    1. ANLAM VE TANIM... 205

    2. MUCİZENİN ÖZELLİKLERİ. 208

        2.1. MUCİZENİN [ALGISAL] ŞARTLARI 208

        2.2. MUCİZENİN PEYGAMBERLİĞE DELÂLETİ 218

    3. MUCİZENİN TEMELLENDİRİLMESİ. 220

        3.1. MUCİZENİN İMKÂNI 220

            3.1.1. İmkân Kavramının Farklı Anlamları 222

                a. Bilimsel Açıdan. 223

                b. Aklî Açından. 225

            3.1.2. İslam Düşüncesindeki Farklı Görüşler. 229

                3.1.2.1. Meşşâî Filozoflara Ait Görüş. 229

                3.1.2.2. Ehl-i Sünnet Kelamcılara Ait Görüş. 230

                3.1.2.3. Mu'tezile'ye Ait Görüş. 231

                3.1.3. Mucizeyi Reddedenlerin Argümanları 232

                3.1.3.1. Allah'ın koyduğu düzene aykırı davranmayacağı argümanı 232

                3.1.3.2. Mucize Kavramında İç Çelişki Olduğu Argümanı 237

                3.1.3.3. Mucize Ayetlerinin Metaforik Olduğu Argümanı 241

                3.1.3.4. Mucizeye İnanmayanların Varlığı 241

        3.2. MUCİZENİN VUKÛ'U.. 243

    4. MUCİZENİN ÇEŞİTLERİ. 245

        4.1. KAVRANMA YOLU AÇISINDAN MUCİZE ÇEŞİTLERİ 245

            4.1.1. Hissî ve Kevnî Mucizeler. 246

            4.1.2. Aklî Mucizeler. 246

            4.1.3. Haberi Mucizeler. 246

        4.2. AMACI AÇISINDAN MUCİZENİN ÇEŞİTLERİ 247

            4.2.1. Hidayet Mucizeleri 247

            4.2.2. Nusret Mucizeleri 247

            4.2.3. Helak Mucizeleri 247

    5. HZ. MUHAMMED'İN HİSSÎ MUCİZELERİNİN OLUP OLMADIĞI. 248

    6. MUCİZE KAVRAMININ AKİDE BOYUTU.. 256

    7. MUCİZE DIŞINDAKİ HÂRİKULÂDE OLAYLAR.. 257

        7.1. İRHAS. 258

        7.2. KERÂMET. 258

            7.2.1. Kerametin Delilleri 260

            7.2.2. Mucize ve Keramet Arasındaki Farklar. 263

        7.3. MEÛNET (YARDIM, DESTEK). 271

        7.4. İSTİDRÂC. 272

7.5. İHANET (HAKİR VE ZELİL KILMAK). 276

 

KAYNAKLAR   278

nübüvvet (5).png
nübüvvet1.jpg
bottom of page