top of page

 

İÇİNDEKİLER

 

 

ÖNSÖZ. 3

GİRİŞ. 9

      1. KÖTÜLÜK PROBLEMİ 9

      2. BİLİM AÇISINDAN EVRENDEKİ DÜZEN. 13

            1.1. İlahî Sanat 14

            1.2. İlahî Hikmet, Adalet ve Rahmet 17

I. DOĞAL/FİZİKÎ KÖTÜLÜKLERİN İZAHI 21

      1. Yaratılışta asıl amaç kötülük değil iyiliktir. 27

            1.1. Varlığın mayası sevgidir 27

            1.2. Varlıkta İyilik Esas ve Aslîdir, Kötülük Ona Tabi Olarak vardır. 28

            1.3. İyilik Bütündedir; Kötülük ise Parçadadır. 31

            1.4. Bazı Kötülükler Nimetlerin Azaltılmasından İbarettir 32

      2. KÖTÜLÜK GÖRECELİDİR. 36

      3. İyinin Gerçekleşmesine Hizmet Etme. 49

            3.1. Her Musibette Bir Hayır Amacı Vardır 54

            3.2. Acılar vicdanın yağmurudur 59

      4. İnsanın Olgunlaşmasına Katkıda Bulunma. 63

            4.1. İnsana acizliğini ve gücün gerçek sahibini kavratır. 72

            4.2. Gafleti Dağıtır ve Uyanışa Vesile Olur. 73

            4.3. İnsanın başına gelenler, duaya sebeptir. 75

            4.4. Adalet kavramını hatırlatır. 79

            4.5. Merhamet doğurur, vicdanı harekete geçirir. 81

            4.6. Sabretme Erdemini Gerçekleştirir. 84

            4.7. Manevî Eşitlik ve Adalet Erdemini Gerçekleştirir. 113

      5. Monoton bir hayatın fıtrata uygun olmaması 115

      6. İnsanların Günahlarının Sonucu Olma. 126

      7. Doğadaki Düzenin İhlaline Karşılık Olma. 128

      8. İnsanda tefekkür ve bilme yeteneğini geliştirir. 131

            8.1. İlahî İsimlerin Bilinmesini Sağlar 131

            8.3. Hayrın ve Nimetlerin Bilinmesini Sağlama. 135

            8.3. Hayrın ve Nimetlerin Bilinmesini Sağlama. 135

            8.4. İnsanın Bilgi Üretmesi 143

      9. Farklı Varlık Mertebeleri ve Çeşitliliğin Ortaya Çıkması 153

      10. İLAHÎ İMTİHANDAKİ SIR. 155

            10.1. İnsanın Cennetten Kovulması 159

            10.2. İnsanlar Arasındaki Zenginlik Farklılığının Hikmeti 162

            10.3. İnkarcılara Zenginlik ve Güç Verilmesinin Hikmeti 166

            10.4. İnkarcıların Bazen Müslümanlardan Daha Güçlü Olmasının Hikmeti 170

II. AHLAKÎ KÖTÜLÜKLER. 177

      1. HAYIR-ŞER KAVŞAĞINDA İNSAN. 185

            1.1.  İrade: İyiliği Seçebilme Yeteneği 186

            1.2. Farklı İçgüdü ve Potansiyeller: Denge Unsuru ve Fazilet Kaynağı 193

            1.3. Maneviyat ve Yaşatma Sorumluluğu. 206

      2. ŞEYTANIN YARATILMASINDAKİ HİKMET. 221

      2.1. Şeytanın Yaratıcı Bir Güce Sahip Olmayışı 223

      2.2. Şeytanların yaratılmasının, beşerî manevî derecelerin ortaya çıkması gayesine yönelik olması 226

III. ALLAH’IN RAHMETİNE İNANCIN RUH HÂLİ 235

      1. İyimser Bakış Açısı 237

      3. HİKMET ARAYIŞI 252

      2. ÜMİT. 254

      4. İYİLİK YOLUNDA MÜCADELE AZMİ 259

SONUÇ. 261

KAYNAKLAR. 269

"Mü’minlere kendileri için

Allah’tan büyük bir lütuf olduğunu müjdele.

İnkârcıların ve münafıkların sözüne uyma!

Onların eziyetlerine aldırma ve Allah’a tevekkül et.

Vekil olarak Allah yeter."

(33/Ahzâb, 47-48.)

52111528_2059723984075373_39887738075432
cover_U6Q66YL4Q9.png
bottom of page